torsdag 5 januari 2012

Tovade tofflor och vantar!

Har tagit lite bilder på de tofflor och vantar jag tovat. Jag har även dekorerat mina tofflor och vantar med applikationer i filt samt sytt på pärlor. Sedan har jag nålfiltat fast ren ull som dekoration. I butiken finns filtnålar och ull till försäljning. 25 kr paret kostar filtnålarna och ullen kostar 15 kr för en påse med ull som räcker till den dekoration jag gjort runt mina tofflor och vantar.

Längre ner i inlägget lägger jag ut bilder på garnsorterna, filtnålarna och ullen.

Tovade tofflor nummer 1

Närbild på min dekoration

Tovade tofflor nummer 2

Närbild på min dekoration

Tovade vantar

Närbild på min dekoration
Närbild på ullkanten på vantenn

I butiken finns flera olika garnsorter i ren ull att sticka och tova av. Populära garn att tova av är Fritidsgarn och Tovegarn från norska Sandnes. Garnet finns i flera olika färger. Tove är ett tunnare garn än Fritidsgarnet men det går lika bra att tova av båda garnsorterna. Till ett par tofflor går det år 3 nystan Fritidsgarn som kostar 28 kr/styck för det enfärgade och 30 kr/styck för det melerade. Till ett par vantar i garnet Tove går det år 2 nystan. Tovegarnet kostar 28 kr/styck. I butiken finns flera olika mönster till sådant man kan tova, bl a vantar, tofflor, kuddar, tomtar mm.

Fritidsgarn och Tovegarn
Tovegarnet är det till vänster och Fritidsgarnet är det till höger. Det är dessa färger som jag har hemma just nu. Jag kommer att ta hem flera färger framöver.

Tovegarn i närbild

Fritidsgarn i närbild



Två sorters färger av ullen som finns i butiken


Filtnålar att filta med

Är ni intresserade av att köpa något av detta och inte bor i Mora skickar jag gärna med posten. Mitt telefonnummer är 073-091 84 40 och min mailadress är onakullans.tygochgarn@hotmail.se















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar